Tuesday 11 October 2016

KESAN BURUK YANG TIMBUL DARIPADA PERGAULAN BEBAS

Setiap perbuatan yang bertentangan dengan perintah Allah SWT mempunyai kesan yang buruk dalam kehidupan kita. Antara kesannya adalah seperti yang berikut :

1. Merosakkan jiwa dan akhlak - Jiwa yang rosak akan membentuk akhlak yang buruk. Seseorang yang berkelakuan buruk ketika bergaul akan menyebabkan hati menjadi hitam dengan dosa-dosa yang ditanggungnya. Dosa akibat perbuatan maksiat akan mengakibatnya seseorang itu sukar untuk
mendekatkan diri kepada Allah SWT. Untuk menghilangkan kekotoran, kita perlu bertaubat memohon keampunan-Nya, sentiasa mengingati Allah SWT serta melakukan perbuatan-perbuatan yang disukai-Nya.

2. Merosakkan maruah diri, masyarakat dan negara - Setiap perbuatan yang bercanggah dengan hukum Allah SWT akan membawa keburukan. Kemungkaran yang dibuat akan merosakkan maruah diri seseorang. Tanpa maruah, seseorang itu tidak akan dihormati dan hilang harga dirinya. Masyarakat dan negara juga akan menerima kesan daripada pergaulan bebas ini.

3. Membawa kepada kemurkaan Allah SWT - Sesiapa yang menjaga dan melaksanakan perintah Allah SWT termasuk dalam golongan hamba yang mulia di sisi-Nya. Orang-orang yang melanggar perintah dan larangan Allah SWT pula akan mendapat kemurkaan-Nya. Hidup mereka akan sentiasa berada dalam keresahan, tidak tenteram dan tiada lagi ketentangan jiwa akibat dosa-dosanya.

No comments:

Post a Comment